Edukacja zdalna
Ostatnia aktualizacja 14.11.2020
O tym już się pewnie przekonaliście, że edukacja na uczelniach wyższych znacznie różni się od edukacji w szkole. Dodatkowo rok 2020 dokłada od siebie naukę zdalną. Teoretycznie powinna być prostsza od nauki stacjonarnej. Zero labiryntów w postaci korytarzy w uczelnianych budynkach, zero dojazdów na uczelnię przez całe miasto czy walki ze sprzętem laboratoryjnym. Praktyka jak zawsze jest nieco inna i przetrwać nauczanie zdalnie to też nie lada wyzwanie.
Terminy zajęć
Zdalne zajęcia powinny odbywać się w tym samym terminie jaki wskazuje Edukacja.CL lub JSOS. Z taką różnicą, że zamiast spotykać się w sali, będziecie się spotykać na jednej z platform do telekonferencji.
Platformy
Uczelnia wymaga prowadzenia zajęć na jednej z dwóch platform - Zoom lub Teams. W zależności od zajęć będziecie spotykać się zdalnie na jednej z nich. O tym, gdzie będą prowadzone zajęcia, prowadzący powinien poinformować na początku semestru do 3 dni przed zajęciami. Poza systemami do telekonferencji nie ma więcej ograniczeń dla prowadzących. Możecie się więc spotkać z wieloma innymi aplikacjami podczas zajęć. Najpopularniejszą z nich będzie pewnie ePortal do wymiany materiałów oraz sprawdzania wiedzy poprzez testy.
Korzystanie z platform do telekonferencji nie jest jakieś szczególne trudne, ale zawsze mogą pojawić się jakieś problemy lub pytania. Największy problem to oczywiście zalogowanie się do nich przy mnogości systemów IT, ale z pomocą przychodzi dział eLearningu, który przygotował dla każdej z platform instrukcje:
Microsoft Teams
Pierwsza z platform do wideo konferencji. Charakteryzuje się podziałem na zespoły (kursy), do których możemy należeć. Na początku semestru zostaniemy do nich dodani. Z Teamsów możemy korzystać w przeglądarce, ale są też przygotowane dedykowane aplikacje pod systemy desktopowe oraz mobilne. W przypadku tej platformy nie będziemy dostawać linków do spotkania. W celu dołączenia do zajęć musimy przejść do zespołu dotyczącego zbliżającego się kursu i połączyć się z trwającą rozmową, jeżeli została już rozpoczęta przez prowadzącego.
Zoom
Druga i ostatnia platforma do wideo konferencji. Główną cechą Zooma są linki do zajęć, a dokładniej piekło linków jakie generują. Nie znajdziemy w tej aplikacji podziału na zespoły. W celu dołączenia do zajęć, wymagane jest posiadanie linka. Za pomocą którego otworzy nam się przeglądarka, a jeżeli posiadamy aplikację to zapyta czy nawiązać połączenie przez aplikację.
Linki możemy podzielić na dwa rodzaje. Odnawialne - co tydzień ten sam link, który na początku semestru dostaliśmy od prowadzącego na maila studenckiego lub w wiadomości na JSOSie. Jednorazowe - co tydzień nowy link, ten z poprzednich zajęć tydzień wcześniej nie zadziała. Drugi typ linków zawsze przychodzi na maila studenckiego w formie wygenerowanej wiadomości. Poradzenie sobie z linkami nie jest takie proste, ale jakoś trzeba. My sugerujemy skorzystać z aplikacji Zdalnie na PWr stworzonej przez koło naukowe Native Flow.
ePortal
Aplikacja internetowa tworzona przez Politechnikę, z której można skorzytać na wiele sposobów. Głównymi funkcjonalnościami jest przesyłanie materiałów przez prowadzących, przeprowadzanie testów wiedzy, czy zbieranie zadań wykonywanych przez studentów.
Jaka sala? Jaki link?
Kiedyś szukanie sali, teraz szukanie aplikacji i ewentualnie linku do spotkania... Do tego informację o sali znaleźlibyśmy w JSOS/Edukacja.CL, a w przypadku aplikacji do wideo konferencji radźcie sobie sami. Z naszego doświadczenia najlepiej sobie spisać gdzieś listę kursów oraz aplikacji im odpowiadających. W przypadku jednorazowych linków do Zooma jedną z opcji jest oznaczanie maili, żeby później w łatwy sposób znaleźć mail do aktualnie zbliżających się zajęć. Poza własnymi metodami możecie też skorzystać z aplikacji Zdalnie na PWr, o której pisaliśmy wcześniej.
Konsultacje
Każdy prowadzący ma obowiązek prowadzić konsultacje. Wcześniej były one prowadzone stacjonarnie, teraz jak zajęcia są w trybie zdalnym. Wystarczy umówić się z prowadzącym mailowo na spotkanie w terminie prowadzonych konsultacji (każdy prowadzący powinien mieć przynajmniej jeden termin w tygodniu), a w samym terminie połączyć się przez wskazaną przez prowadzącego platformę (Zoom lub Teams).
Konsultacje oczywiście są dla Was. Głównym ich celem jest wsparcie merytoryczne w obszarze, którego dotyczy kurs prowadzącego. W przypadku zajęć stacjonarnych nie pełniły tak ważnej roli. Można było poruszyć temat podczas zajęć, spotkać się z prowadzącym po ich zakończeniu lub nawet wpaść na siebie przypadkiem na korytarzach uczelni. Zdalnie nie jest tak łatwo się spotkać, więc konsultacje to najłatwiejszy sposób, na dodatkowy kontakt z prowadzącym poza kontaktem mailowym.
Prawa i obowiązki
Zmiana trybu nauczania ze stacjonarnego na zdalne wywołała wiele pytań i wątpliwości w temacie praw i obowiązków zarówno studentów jak i prowadzących. Nikt wcześniej zbytnio tym się nie przejmował. Nowy semestr wprowadził trochę zasad, które pozwalają unormować sytuację.
- Zajęcia powinny odbywać się w terminie zgodnych z rozkładem zajęć.
- Zajęcia powinny odbywać się na żywo. Oznacza to, że prowadzący ma obowiązek prowadzić zajęcia na platformie Zoom lub Teams utrzymując kontakt ze studentami, zamiast wysyłania prezentacji, którą studenci mają sobie sami przejrzeć.
- Prowadzący do 3 dni przez rozpoczęciem kursu zobowiązany jest do wskazania z jakiej platformy do wideo konferencji będzie korzystać.
- W trakcie zajęć zarówno prowadzący, jak i studenci nie są zobowiązani do korzystania z kamerek. Kamerka może być wymagana tylko na czas potwierdzenia tożsamości, a następnie wyłączona.
- W przypadku nieobecności na zajęciach student powinien mieć dostęp do materiałów zajęciowych lub też możliwość odrobienia zajęć.
- W przypadku problemów technicznych występujących u prowadzącego, powinien on poinformować studentów o tym fakcie przez JSOS / Edukację.CL.
- Zasady zaliczenia, które prowadzący ma obowiązek przekazać na pierwszych zajęciach:
- Zasady uczestnictwa w zajęciach, np.: sposób sprawdzania obecności, liczba możliwych nieobecności.
- Narzędzia / aplikacje, które będą wykorzystywane w trakcie zajęć, jak również narzędzia do publikacji materiałów oraz miejsce przekazywania zrealizowanych zadań przez studentów.
- Szczegółowe informacje o warunkach zaliczenia kursu (forma zaliczenia, warunki obecności, progi zaliczenia i poszczególnych ocen).
- Miejsce gdzie będą pojawiać się oceny cząstkowe.
- Przybliżony czas reakcji na wiadomości oraz preferowana forma kontaktu.
- W przypadku zajęć zakończonych egzaminem, do końca 4 tygodnia zajęć przekazanie terminu egzaminu oraz jego formy.
Problemy z zajęciami lub prowadzącymi
Z doświadczenia wiemy, że większość problemów wynika z komunikacji/niedopowiedzeń pomiędzy prowadzącym a studentem. W celu rozwiązania problemu warto na początku starać się go rozwiązać bezpośrednio z prowadzącym. Jeśli taka rozmowa z prowadzącym nie przyniesie rozwiązania, warto skontaktować się ze starostą kierunku lub bezpośrednio z Samorządem Studenckim na wydziale w celu rozważenia kolejnych kroków (sugerowany kontakt przez messengera lub mail samorzad.wiz@pwr.edu.pl). Ostatnim wyjściem jest kontakt z prodziekanem ds. studenckich, do którego traficie pewnie, jeżeli starosta/Samorząd zasugeruje takie rozwiązanie.
Często problemy nie dotyczą tylko pojedynczych osób, ale również grup studentów. W takich przypadkach polecamy przekazać problem staroście, który powinien być odpowiedzialny za rozwiązanie go lub przekazanie odpowiednim osobom, czyli Samorządowi Studenckiemu, prodziekanowi ds. studenckich lub komisji ds. trudnych.
Zaliczenia
Oczywiście również zdalnie. O formie zaliczenia prowadzący kurs powinien poinformować na pierwszych zajęciach. W przypadku pierwszego roku, mogło to się wydarzyć trochę później ze względu na zmianę trybu nauczania z hybrydowego na całkowicie zdalny. Jeżeli nie znacie jeszcze formy zaliczenia do końca 4 tygodnia semestru poproście prowadzącego o przekazanie tej informacji jak najszybciej. Jest to jego obowiązek, który powinien spełnić.
W przypadku zaliczeń w formie testów, kolokwiów oraz egzaminów pojawia się aspekt kontroli samodzielności pracy. W poprzednim semestrze niektórzy prowadzący wymyślali przeróżne formy stosowania kamerek... Nowe zasady mówią jasno o wykorzystaniu kamerek tylko do potwierdzenia tożsamości, a nie stosowania ich przez cały czas egzaminu.
W przypadku wątpliwości co do zasad zaliczenia najlepiej na początku kontaktować się z prowadzącym, a jeżeli to nie pomoże, to przekazać problem staroście lub Samorządowi Studenckiemu na wydziale.
Jak przetrwać nauczanie zdalne?
Sposobów na naukę znajdzie się tyle ile jest studentów. Za to w wypracowaniu własnej metody, można inspirować się innymi. Nauczanie zdalne jest nową formą, więc podrzucamy kilka naszych metod, które może zainspirują Was w codziennej walce o przetrwanie:
- Oddziel miejsce od nauki, od miejsca relaksu. Pozwala to lepiej się skupić. Ucząc się w miejscu relaksu powoli odpływamy zamiast skupić się na zadaniu.
- Ucz się na bieżąco. Klasyk ponad klasykami. Legenda głosi, że ktoś kiedyś tak się uczył. Trudne do wykonania, dlatego staraj się po prostu nie zalegać z zadaniami na bieżące zajęcia. Pod koniec semestru będzie łatwiej.
- Brakuje motywacji do nauki poza zajęciami? Umów się w grupie lub z kimś indywidualnie na wspólne rozwiązywanie zadań, przygotowanie się do kolejnych zajęć, itp. Jak wybije umówiona godzina trudniej się wymigać innej osobie, niż samemu sobie powiedzieć, że kolejne 15 minut Netflixa to słaby pomysł.
- Ubierz się tak jak na uczelnię, zamiast zostawać w dresach. Podobna idea jak z rozdzieleniem miejsca nauki i relaksu. Teoria mówi, że coś się przestawia w naszej głowie i jesteśmy wtedy bardziej skupieni. Dlaczego nie spróbować?
- Już nie możesz patrzeć w ekran przez kolejne godziny zajęć? W czasie przerwy, która powinna być podczas wykładów oraz w przerwie pomiędzy zajęciami zadbaj o oczy. Popatrz przez kilka minut w dal, zamknij oczy na kilka minut (tylko się nie kładź, bo wiadomo jak się skończy) lub wykorzystaj inną znaną, która działa u Ciebie.
Kontakt z prowadzącymi
Główną formą kontaktu jest mail, najlepiej studencki z Politechniki. W jaki sposób pisać wiadomości do prowadzących, wyjaśniamy w poradniku kontakt z uczelnią. Prowadzący ma obowiązek odpisywania na wiadomości, więc nie powinniście czekać na wiadomość ponad tydzień. Oczywiście bądźcie wyrozumiali, każdy prowadzący uczy trochę osób, więc wiadomości na które musi odpisać też trochę jest. W przypadku braku odpowiedzi warto ponowić zapytanie mailowo lub przypomnieć się na zajęciach. Przypadków celowego ignorowania studentów, zwłaszcza w aktualnym trybie zdalnym jest znacznie mniej. Jak już faktycznie uznacie, że prowadzący celowo Was ignoruje, polecamy skontaktować się z Samorządem Studenckim na wydziale.