Kontakt z uczelnią

Ostatnia aktualizacja 27.09.2017

„Na uczelni obowiązuje kontakt mailowy” – tak w skrócie można ująć ten rozdział…

E-mail

Jest to podstawowa i jedna z najbardziej skutecznych metod rozwiązywania wszelakich problemów na Politechnice. Warto więc zaprzyjaźnić się z pocztą elektroniczną co ułatwi Wam życie, a w razie ewentualnych sporów zawsze możecie powiedzieć „mam maila na dowód!”. Każdy student posiada własny adres nr_indeksu@student.pwr.edu.pl, aby z niego skorzystać logujemy się na student.pwr.edu.pl lub smail.pwr.edu.pl podając jako login numer indeksu oraz hasło z JSOS. O tym dlaczego mamy dwie skrzynki pocztowe oraz jakich serwisów używa się na PWr dowiedzie się z poradnika o systemach IT.

Kontakt z dziekanatem

Można usłyszeć wiele na temat dziekanatów różnych uczelni. Na szczęście w naszym dziekanacie pracują bardzo miłe Panie, które zawsze pomogą rozwiązać Twój problem. Z dziekanatem można kontaktować się zarówno mailowo jak i telefonicznie, można też przyjść i załatwić wszystko osobiście. Więcej o tym czym zajmuje się dziekanat, gdzie go znaleźć oraz godzinach otwarcia znajdziecie w osobnym poradniku. Poszczególne dane kontaktowe można znaleźć na stronie wydziału w zakładce studenci i podstronie dziekanat.

Kontakt z prowadzącymi

Uczelnia wyższa traktuje studentów jak dorosłych ludzi - nikt tutaj nie zmusi Cię do nauki czy robienia notatek. Jesteś odpowiedzialną za siebie istotą i musisz dbać o swoje interesy. Jeśli masz jakieś pytania odnośnie omawianego aktualnie tematu, masz wątpliwości co do punktacji na kolokwium lub po prostu masz jakąś sprawę do prowadzącego kurs, nie musisz się bać, prowadzący są od tego, żeby pomagać!

  • Zadaj pytanie podczas zajęć, to nie boli!
  • Napisz e-mail, zazwyczaj bardzo szybko otrzymasz konkretną odpowiedź, do tego bez wychodzenia spod kołdry!

Oczywiście dotyczy to krótkich pytań i wątpliwości. Prośby typu: “Czy mógłby Pan Profesor jeszcze raz wytłumaczyć mi jak rozwiązać zadanie z całką potrójną?” polecamy zostawić na konsultacje, chociaż i tutaj dobrym zwyczajem jest uprzedzenie mailowe, że z taką sprawą się do niego udasz

Wszyscy prowadzący mają tradycyjne maile politechniczne imie.nazwisko@pwr.edu.pl.

Dodatkowo na pierwszych zajęciach nasi dydaktycy przedstawiają się podając między innymi takie informacje jak:

  • tytuł naukowy
  • imię i nazwisko
  • e-mail
  • kiedy i gdzie prowadzą konsultacje

Pozwala to na łatwe odnalezienie ich później w internecie czy to na stronie PWr czy bezpośrednio w Google.

Jak napisać e-mail?

Podstawowe informacje

  • mail powinien być wysłany z Twojej uczelnianej skrzynki, w przeciwnym przypadku twoja wiadomość może zostać zignorowana,
  • unikamy pisania z błahymi problemami, a ze sprawami grupowymi pisze jedna osoba,
  • w mailach używamy form grzecznościowych np.: "Szanowny Panie Profesorze", "Szanowna Pani Doktor". Niedopuszczalne jest rozpoczynanie e-maila od "Cześć" lub "Witam" (w ten sposób oczywiście możecie pisać do rówieśników czyli np. do Samorządu ;)),
  • każdy mail podpisujemy imieniem i nazwiskiem oraz rokiem i kierunkiem studiów,
  • w temacie maila wpisujemy krótką informację dotyczącą treści przesyłanej wiadomości i nazwę oraz termin zajęć,
  • maile powinny być krótkie i konkretne. Rozpisywanie się w mailu jest niewskazane (chyba, że jest to konieczne ze względu na specyfikę sprawy jaką macie do wykładowcy),
  • jeśli piszemy na e-mail ogólny np.: sekretariat instytutu, dziekanat lub rektorat, w tytule maila i w nagłówku wpisujecie osobę, do której go kierujecie np.: "Szanowny Pan Prorektor - dr hab. Jan Kowalski, prof. PWr",
  • używanie w mailu do wykładowcy wyrazów potocznych może negatywnie wpłynąć na wasz wizerunek,
  • przed wysłaniem maila sprawdzamy, czy nie zrobiliśmy w nim błędów ortograficznych (najczęściej robią to za nas programy pocztowe i przeglądarki), dla pewności zawsze możecie skorzystać z Wielkiego Słownika Ortograficznego PWN :D. Pamiętajmy również o interpunkcji, która może zmienić cały sens zdania,
  • dołączanie do maila załączników jest dopuszczalne pod warunkiem, że są one niezbędne i dotyczą jego treści.

Pisanie maila

Weź pod uwagę, że jeśli prowadzący uzna Twoją wiadomość za nieodpowiednią, może Ci nie odpisać. Piszemy z maila studenckiego lub z Edukacji.cl, z naciskiem jednak na to pierwsze. Nie zostawiamy pustego tematu - powinien mówić o treści e-maila.

Szanowny Panie Docencie,

Najbezpieczniejsza formułka. Dzień dobry co prawda jest akceptowalne, ale wygląda na pewno gorzej. Witam za to jest złe. Nie używajcie witam. Tytuł prowadzącego - koniecznie z wielkiej litery. Następnie przecinek (nie kropka ani nie - o zgrozo - wykrzyknik) i dwa “entery”.

zwracam się z prośbą o udostępnienie materiałów, o których mówił Pan na zajęciach.

Kontynuujemy zaczęte zdanie, więc używamy małej litery. Dalej piszemy z szacunkiem, nie roszczeniowo - prowadzący ma nad Tobą jednak pewną przewagę, zastanów się czy chcesz podpaść. CAPS LOCK CREW DZIĘKUJEMY (nie tylko na Politechnice). Jeżeli masz dysortografię - wrzuć maila do worda, poprawi część błędów. Jeśli mail wyszedł Ci dłuższy, podziel go na akapity, nie będzie tak odrzucający jak ściana tekstu.

Z poważaniem

lub “Z wyrazami szacunku”. “Pozdrawiam” nie zawsze pasuje. Nie stawiamy znaku interpunkcyjnego.

Anna Kowalska

Kierunek Informatyka
Semester 1. Rok 1.
Studia Inżynierskie Stacjonarne
Analiza matematyczna 1
Grupa PN TP 9.15

lub

Anna Kowalska
[INŻ ST INF SEM 1, Analiza Mat. 1 - Gr. Pn TP 9.15]

Dobra, podpis nie musi być aż tak długi i złożony, ale dobrze, żeby prowadzący wiedział o jakie zajęcia chodzi lub skąd was zna (lub powinien znać). Jeżeli więc w tytule i treści zawarliście informacje o kierunku i kursie to spokojnie możecie pozostać przy samym Anna Kowalska. Po prostu pamiętajcie, że przy nauczaniu np. 300 osób i prowadzeniu 15 zajęć prowadzący nie będzie znał waszystkich informacji o was.

Zasady zasadami - niektórzy prowadzący (szczególnie Ci młodsi) czasem pozwalają na odstępstwa od formalnego stylu - grunt żeby tego nie nadużywać. Poza tym, drodzy koledzy, Samorząd Studencki to Wasi rówieśnicy, nam można mówić i pisać zwyczajne “Cześć” ;)